Tot el que està escrit aquí és obra de Jere Soler

Si voleu veure l'altre blog que tinc feu click:

Thursday, July 2, 2009

Baltasar Porcel

.



“A vegades, l’esclat d’una ona petava contra l’amura de babord, alçant un ruixim d’esquitxos que s’esclafaven sobre la coberta i entelaven els vidres de la cabina. En Lleonard Juvera, el patró, va abandonar el timó i agafà les dues manetes del telègraf de màquines, que marcava mitja marxa. D’un cop les col·locà a l’indicador de màxim. Repicaren els timbres d’avís per al motorista. Les mans del patró tornaren a la roda. Gairebé tot d’una un parell de sacsades feren tremolar la llanxa i un nou motor bramulà”


“Els argonautes”
BALTASAR PORCEL


Em vas ensenyar l'art de descriure la Mediterrània sense complexos. Em vas fer intuir que en català es podien escriure històries com les de Salgary o Daniel Defoe. Em vas revelar, de manera molt indirecte, que per mèrits i qualitat es podia ser una figura dins el món de la literatura, però que tot i així es podia alhora ser criticat, ridiculitzat i menystingut, només per tenir idees políticament incorrectes, o per gosar a críticar el poder, els amics o els intel·lectuals de moda.


Si aquest petit país on vivim no estigués ple de gent tan orgullosament mesquina potser ja tindries el nobel; però tenim el problema de sempre, no ens ho creiem, vivim obssedits per una falsa humilitat que en realitat és un complex d'inferioritat, vivim dominats per una enveja malsana als èxits aliens, i per un odi dissimulat però efectiu vers els qui no pensen com nosaltres o no ens donen copets a l'espatlla.


Jo, en algunes qüestions, tampoc no pensava com tu; però em sento orgullós de pertànyer a una literatura que genera monstres sagrats del teu nivell; i admiro la llibertat de la teva llengua i la teva habilitat per viure bé i deixar viure.

Tinc un amic que et venia arreglar la calefacció i que m'explicava si t'havia trobat despert, adormit, pentinat o despentinat... em sap greu que ja no pugui fer-ho.

Fins sempre.


.

1 comment:

Empar said...

Fa molta pena la seva mort, evidentment, però també és penós que els que mai no havien parlat bé d’ell, ara, quan està mort, quan li ha passat el pitjor que li podia passar, ara sí, ara en parlen o en parlaran meravelles de la seva obra, ara podran dir el que realment pensaven, el que callaven abans per enveja, segurament. Li retran homenatges i li concediran condecoracions pòstumes. De fet és un fenomen força comú, i molt estrany alhora, que es valori més a un artista quan és mort. Pot ser és la inseguretat i la mediocritat de les classes amb poder cultural el que fa que hi hagin tants prejudicis i tantes traves per valorar les nostres figures.

I a més això passa a tots els nivells, a gran i a petita escala també, és un patró de comportament del que sembla que no ens podem deslliurar.